Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene vi mottar på vår kundeservice. Om du ikke finner svar på spørsmålet ditt her, kan du kontakte oss via skjemaet nederst på siden.
Hvordan bruker jeg Kunstgavekortet?

Når du har kjøpt et Kunstgavekort får du tilsendt en mail med 2 eller 3 linker. Her finner du kvitteringen din og her finner du selve gavekortet. Åpner du gavekortet ser du en QR kode. Denne tar du frem og viser når du skal bruke gavekortet på fysiske utsalgssteder som f.eks. Kristiansand Kunsthall. Der scanner de koden og registrerer kjøpet ditt. 
Skal du løse inn gavekortet på nettbutikken vår, skriver du inn tallkoden når du kommer til betalingsdelen.

Hvordan går jeg frem når jeg skal kjøpe kunst?

En hovedregel når man skal kjøpe kunst er å følge magefølelsen og kjøpe noe man liker og som vekker en følelse i deg. Sier kroppen ja? Da er dette verket noe for deg. Hvis du ikke finner noe du er tiltrukket av her på nettsiden er det mange av kunstnerne som blir glad for besøk på atelierene sine. Der har de som regel et større utvalg verk å velge mellom.
Ta gjerne kontakt med oss via telefon eller e-post om du ønsker rådgivning om kunstkjøp, utsmykning av rom/bygg el. 

Hvor henter jeg varene jeg har kjøpt?

Når du kjøper en fysisk vare (kunst, kunsthåndverk, plakat el.) på nettbutikken står valget mellom å hente varen på Kobbel Kunstbyrås kontorer, eller å hente varen hos kunstneren. Dette står spesifisert i teksten før du trykker KJØP. Du finner også informasjonen på verdibeviset ditt som kommer på mail etter gjennomført kjøp.
Ta alltid med deg verdibeviset når du henter en vare – dette er for å sørge for at du får rett kunstverk ved pick up.

Adressen er Odderøyveien 37B, 4611 Kristiansand (Vollmesterboligen på Odderøya)
Vi har åpent for avhenting hver torsdag mellom kl 14-18. (Helligdager og andre merkedager holder vi stengt)
Se eget spm om avvikende åpningstider for 2024.

 

Når kan jeg hente varen jeg har kjøpt?

Hente hos kunstner:
Ta kontakt med kunstneren for å avtale henting av verk. Kontaktinformasjon finner du på verdibeviset du mottok etter kjøp.

Hente hos Kobbel Kunstbyrå:
Torsdag uken etter kjøpet er varen klar for å hentes. 

Vi har åpent for «pick-up» hver ordinære torsdag kl.14-18.

 Adresse:
Odderøyveien 37B,
4610. Kristiansand.
Vollmesterboligen på Odderøya (ved Bendiksbukta)

Kobbel Kunstbyrå/Kunstgavekortet er ikke ansvarlig for eventuelle reklamasjoner ved kjøpet. Reklamasjonskrav håndteres direkte mellom kunster og kjøper.

Kan jeg besøke kunstneren på atelieret?

Ja, de fleste kunstnere synes det er hyggelig med besøk. Du kan bruke Kunstgavekortet til å kjøpe kunstverk hos kunstneren på atelieret, enten med telefon eller en utskrift av gavekortet i fysisk format. Det opplyses på nettsiden om hvilke kunstnere som tar i mot atelierbesøk på den enkeltes profilside. Her er oversikten over alle kunstnerne.  Ta kontakt med kunstneren og avtal tid og sted.

Hva slags betalingsløsning kan jeg bruke?

Vi benytter Nets som tredjepartsleverandør av betalingsløsningen. Du kan betale med betalingskort som VISA, Mastercard eller med VIPPS.
I nettbutikken er også Kunstgavekortet gyldig som betalingsmiddel.

Hvorfor må jeg betale en kunstavgift på 5%?

For kunstverk med en salgspris på over 2000 kr legges kunstavgiften på 5% til totalprisen. Kunstavgiften går til Billedkunstneres Hjelpefond. Midlene fra kunstavgiften tilfaller kunstnerne og rettighetshavere gjennom kollektive og individuelle ordninger. Les mer på kunstavgiften.no

Hvor lang gyldighetstid er det på Kunstgavekortet?

Gavekortet er gyldig i 12 mnd fra kjøpsdato. Det er ikke mulig å forlenge eller fryse gyldighetstiden.

Kan jeg fylle på et allerede kjøpt gavekort?

Nei. Da må du kjøpe et nytt gavekort.

Jeg har fått flere gavekort - hva gjør jeg?

Har du fått flere gavekort og vil bruke det i samme kjøpet? Send oss en mail med detaljene så slår vi sammen gavekortene til ett for deg.
Send oss mail her og skriv «flere gavekort» i emnefeltet.

Hvordan kan jeg sjekke saldoen på gavekortet mitt?

Åpne gavekortet og scann QR-koden med en hvilken som helst mobil med kamera. Da får du opp detaljene om gavekortet og gjenstående beløp.

Jeg har kjøpt gavekort, men ikke mottatt mail. Hva gjør jeg?

Har du bestillt gavekort og betalt, men ikke fått bekreftelse på mail ber vi deg sende oss en mail på post@kunstgavekortet.no. Skriv «Ikke mottatt gavekort» i emnefeltet samt detaljer rundt kjøpet og vi hjelper deg så fort vi har mulighet. Ofte kan en tastaturfeil være årsaken.

Vilkår & betingelser

Vilkår for kjøp av Kunstgavekortet

Generelt 1.1 Disse vilkårene gjelder mellom deg og Kobbel Kunstbyrå AS, org.nr 930 306 975 (“Kobbel”) ved kjøp av Kunstgavekortet på www.kunstgavekortet.no («Nettsiden»). 1.2 Ved å kjøpe et gavekort på Nettsiden godkjenner du disse vilkårene.

Betaling 2.1 Betaling av gavekort gjøres ved å bruke en av de betalingsmetodene som presenteres på Nettsiden. Ved betaling av gavekort er det betalingsvilkårene på Nettsiden som gjelder, med mindre noe annet framgår av disse vilkårene. 2.2 Det minste beløpet et gavekort kan lades med er 100 NOK, og det største beløpet et gavekort kan lades med er 250 000 NOK. Restbeløp utbetales ikke, men må benyttes på et innløsersted ila gyldighetsperioden. 2.3 Når kjøpet av et gavekort er gjennomført, sendes gavekortet til e-postadressen du oppga i forbindelse med kjøpet. 2.4 Det spesifiseres ikke merverdiavgift ved salg av gavekort. Merverdiavgiften gjelder ikke ved kjøp eller salg av kunst og kultur. Kjøper du derimot en vare som er registrert som mva-pliktig, spesifiseres dette på faktura/kvittering du mottar fra innløserstedet.

Gyldighetstid 3.1 Gavekort er gyldig i 12 måneder fra den datoen gavekortet ble kjøpt. Når gyldighetstiden er utløpt, kan ikke gavekortet brukes lenger. Det er ikke mulig å forlenge gavekortets gyldighetstid. 3.2 Du kan kontakte kundeservice om du er usikker på hvor lenge det er igjen av gavekortets gyldighetstid.

Bruk 4.1 Gavekortet kan brukes som betalingsmiddel hos alle innløsersteder oppramset på nettsiden. Gavekortet er ikke personlige og kan derfor brukes av en annen person enn personen som kjøpte gavekortet. 4.2 Gavekort kan ikke brukes til å kjøpe andre gavekort. 4.3 Gavekortet kan ikke byttes mot kontanter. 4.4 Gavekortet kan brukes som betalingsmiddel direkte på nettsiden, i nettbutikken.

Personopplysningsbehandling 5.1 Ved kjøp av gavekort vil vi behandle de personopplysningene vi trenger for å kunne oppfylle våre forpliktelser i henhold til disse vilkårene, og for at betaling med gavekort skal kunne gjennomføres. Ved kjøp av gavekort kommer vi til å behandle e-postadressen din, navnet ditt og noe betalingsinformasjon. Dersom mottaker av gavekortet er en tredjepart, behandler vi mottakerens personopplysninger på bakgrunn av vår berettigede interesse i å levere gavekortet. 5.2 Kobbel håndterer ditt kjøp av gavekort i samarbeid med Gifty. Ved kjøp av gavekort vil personopplysningene dine overføres til Gifty for å muliggjøre bruk av gavekortet i samsvar med disse vilkårene. 5.3 For behandling av personopplysninger gjelder ellers det som framgår av våre generelle betingelser og personvernerklæring.

Angrerett 6.1 Om du er forbruker, gjelder 14 dagers angrerett ved kjøp av gavekort på nettsiden. Angrerett innebærer at du kan angre kjøpet av gavekortet uten å oppgi noen grunn. Ved godkjent bruk av angreretten, tilbakebetales kjøpet av gavekortet. Angreretten må benyttes innen 14 dager etter datoen da gavekortet ble kjøpt. 6.2 Angretten omfatter ikke booking/kjøp av billetter eller andre produkter fra nettbutikken eller andre innløsersteder. Her må du ta kontakt direkte med innløser for å bli enige om reklamasjon/retur. Les mer under Vilkår for kjøp på nettbutikken. 6.3 Ønsker du å benytte deg av angreretten, må du fylle ut et angreskjema og sende det til kundeservice@kunstgavekortet.no innen 14 dager etter kjøpsdato. Deretter vil pengene bli tilbakebetalt til kortet det ble trukket fra. Her finner du angrerettskjemaet.

Skjemaet fylles ut med:
Kunstgavekortet.no v/Kobbel Kunstbyrå AS. Odderøyveien 37 b, 4611 Kristiansand

Angrerettskjemaet sendes til post@kunstgavekortet.no, merk angre i emnefeltet.

Øvrig 7.1 Gavekort som ved en feil har blitt slettet, kan ved visse tilfeller erstattes. Kontakt kundeservice dersom du vil utforske denne muligheten. 7.2 Kobbel er ikke ansvarlig for at opplysninger om gavekortet blir gjort kjent for uvedkommende eller for uautorisert bruk av gavekortet. Du forplikter deg til å varsle Kobbel med en gang dersom du mistenker uautorisert bruk av gavekortet. 7.3 Ved konflikt mellom disse vilkårene og andre vilkår, skal disse vilkårene ha forrang når det gjelder kjøp og bruk av gavekort. 7.4 Lov skal gjelde for disse vilkårene. Eventuelle tvister som følger av disse vilkårene skal avgjøres i norsk allmenn domstol med mindre tvingende regler for forbrukervern oppgir noe annet.

Kontakt
Om du har spørsmål om gavekort eller disse vilkårene kan du kontakte kundeservice på post@kunstgavekortet.no

Vilkår for kjøp av varer på nettbutikken
I salg av kunstverk, kunsthåndtverk eller andre varer gjennom nettbutikken på kunstgavekortet.no fungerer Kunstgavekortet (KGK) kun som en mellommann/formidler.

Partene i handelen er kjøper og innløsersted, og handelen skjer på deres bekostning og risiko. Når du kjøper kunst direkte fra kunstnere i Norge, må det betales et kunstgebyr i tillegg til salgsbeløpet, i henhold til kunstgebyrloven. Prinsipielt sett er satsen 5% for verk med en salgspris over 2 000 kroner. Du kan finne mer informasjon om kunstgebyret på https://kunstavgiften.no/. Kunstneren er ansvarlig for å rapportere kunstgebyret.

Merverdiavgift på kunst
Det er merverdiavgift på kunst (som ikke omsettes i opphavsmannens eget navn). KGK omsetter kunst i opphavsmannens navn og opererer som formidler og mellommann. Denne type omsetning er unntatt MVA i henhold til merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-7 (4): Opphavsmannens omsetning av egne kunstverk og opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk er unntatt fra loven. Det samme gjelder slik omsetning ved mellommann i opphavsmannens navn. For deg som kunde betyr dette at du handler av opphavsmannen/innløserstedet, som da er å anse som kontraktsmotpart, med KGK som mellommann.

Innløsers ansvar overfor kjøperen
Siden KGK kun fungerer som en mellommann/formidler, er ikke KGK solidarisk ansvarlig med innløsersted. Dette betyr at eventuelle klager, innvendinger og krav fra kjøperen knyttet til for eksempel forsinket levering eller feil eller mangler ved kunstverket ikke er KGKs ansvar og må følges opp og håndteres av innløserstedet. Innløser må også sørge for å oppfylle og håndheve eventuelle rettigheter kjøperen har i henhold til angrerettloven. Innløser må dekke for KGK eventuelle krav fra kjøpere rettet mot KGK angående kunstverket/produktet eller innløsers handlinger/unnlatelser.

Endringer i vilkårene
KGK forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Eventuelle endringer i vilkårene vil bli kunngjort på Kunstgavekortet.no/vilkår. Hvis du fortsetter å bruke KGKs tjenester etter at en slik endring har blitt kunngjort, vil det bli ansett som aksept av de nye vilkårene.

Tvister og lovvalg
Tvister knyttet til disse vilkårene eller bruk av KGK skal løses i samsvar med norsk lov og vil bli avgjort av norske domstoler

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt? Skriv til oss.

5 + 5 =